Najväčší cigaretový omyl, Dôležitý objav

Najväčší cigaretový omyl

V rokoch 1920 až 1950 bolo fajčenie
považované za niečo elegantné, spoločensky akceptované, ba dokonca zdravé pre
hrdlo, pamäť, trávenie a proti stresu. Tak to tvrdili tisícky reklamných
kampaní vo svojich sloganoch, ako napríklad: ,,Staraj sa o svoje zdravie, fajči
cigarety Chesterfield !", " L & M práve to ti predpísal tvoj lekár",  "20 679 lekárov ubezpečuje, že Luckies sú
menej škodlivé" alebo "Ochrana tvojho hrdla proti podráždeniu a kašľu." 

Po niekoľkých rokoch kampaň Marlboro
ukázala skupinu bábätiek, ktoré povzbudzujú svoje matky do fajčenia: "Skôr ako
mi budeš nadávať, mami, radšej si zapáľ jednu marlborku" alebo "Nepotrebuješ
zlý dym, zázrak je Marlboro." Iná slávna značka cigariet - Camel spustila
takúto reklamnú kampaň: "Lekár nežije tak, ako by chcel. Musí prerušiť svoju
dovolenku a sviatočné dni, plus noci bez spánku. Pohotovostné služby vyžadujú
jeho prítomnosť počas dlhých hodín s malou prestávkou na pôžitok z cigarety
Výrobcovia cigariet Camel sú hrdí na to, že zo 113 597 lekárov, ktorých sa
nedávno pýtali, ktoré cigarety fajčia najradšej, väčšina uprednostnila Camel
pred inými značkami. Táto anketa bola celonárodná a zahrnula lekárov zo
všetkých odvetví medicíny. Tri nezávislé informačné agentúry overili výsledky."

Alebo reklama firmy Camel s najväčším
tenistom tridsiatych rokov Ellsworthom Vinesom: "Tenis je jeden z
najmodernejších športov. Po štyroch alebo piatich setoch niekedy cítim, že už
nevládzem urobiť ani krok. Vtedy má chuť kamelky cenu milión dolárov. Cigarety
Camel majú osviežujúci účinok a dvíhajú moju energiu až na najvyššiu úroveň. Môžem
vyfajčiť toľko kameliek, koľko sa mi zachce, a vôbec to neškodí mojim nervom."

Medzi taktiky tabakových výrobcov patrilo
zdôrazňovanie blahodarného účinku fajčenia a vyzdvihovanie revitalizačného
efektu cigariet na organizmus. Taktiež Hollywoodske hviezdy vo filmoch fajčili,
čo závratne zvyšovalo predaj cigariet tabakovým výrobcom. Veľké filmové
spoločnosti Paramount a Warner podpísali zmluvy s tabakovými veľkopodnikmi
Lucky Strike a Chesterfield. Na reklamných plagátoch s cigaretou v ruke
nasledovali populárni športovci, ako Joe DiMagio, herci John Wayne, Rock Hudson
alebo Ronald Reagan, dokonca aj Santa Claus. Väčšina z nich pre tento zlozvyk
zomrela. Je všeobecne známe, že na následky fajčenia zomreli John Wayne, Steve
McQueen a Yul Brinner, Humprey
Bogart, všetci na rakovinu, lebo sa nevedeli zbaviť svojho zlozvyku.

Cigarety sa stali módnym doplnkom pre
mužov i ženy - boháčov, umelcov, hercov, politikov aj chudobných ľudí. Spotreba
cigariet stúpala, závislých bolo čoraz viac. Fajčilo sa všade, dokonca aj v
kinách. Nikomu to však nevadilo, kto nefajčil, nešiel s dobou.

 Dôležitý objav

Na konci druhej svetovej vojny nacistický
lekár Karl Astell dokázal, že fajčenie spôsobuje rakovinu pľúc. V roku 1950 to
potvrdil  britský odborník Richard Doll.
Výrobcovia to tak nevnímali, naďalej dávali do reklám veľké peniaze,
v ktorých boli propagované aj nepravdivé informácie.